Stymulacja umiejętności grafomotorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym

 

I.Definicja grafomotoryki

Grafika – zapis. Motoryka – zdolność wykonywania różnych czynności ruchowych.

Motoryka mała odnosi się do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Czynności z zakresu motoryki małej pobudzane są poprzez naśladowanie, percepcję, motorykę dużą, a przede wszystkim koordynację wzrokowo – ruchową.

II.Rozwój grafomotoryki                                                                                                                              

        Okresem przygotowawczym do rysowania i pisania jest okres tzw. bazgrot. Dopiero około drugiego roku życia dziecko stawia pierwsze kropki stukając kredką, robiąc

nieregularne ruchy koliste, następnie pojawiają się linie poziome, a później pionowe.

        Rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym

1.Trzylatek w zakresie motoryki małej powinien:

  • Rysować proste linie pionowe i poziome oraz koło
  • Budować z klocków wieże
  •  Posługiwać się łyżką, widelcem, kubkiem
  • Samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne (korzystać z toalety, myć i wycierać ręce)
  • Wkładać różnego kształtu klocki do właściwych otworów
  •  

2.Czterolatek w zakresie motoryki małej powinien:

  • Odwzorowywać linię prostą, koło, kwadrat lub prostokąt i krzyżyk
  • Rysować po prostym śladzie
  • Usprawniać swoją samoobsługę
  • Zamalowywać powierzchnię kartki lub jej wyznaczony fragment (bez precyzyjnego trzymania się wyznaczonych krawędzi)

3.Pięciolatek i sześciolatek w zakresie motoryki małej powinien:

  • Posiadać umiejętność pełnej samoobsługi
  • Tworzyć rysunki tematyczne
  • Mieć precyzyjne ruchy dłoni (nawlekać koraliki, zapinać i rozpinać guziki, zamalowywać płaszczyzny trzymając się wyznaczonych krawędzi itp.)

III.Zaburzenia grafomotoryki

  • Szlaczki nie mieszczą się w liniaturze, są niestaranne
  • rysunki bardzo ubogie w szczegóły, schematyczne
  • niska sprawność motoryczna ręki, szybka męczliwość
  • małe doświadczenia  w rysowaniu
  • zaburzony rozwój funkcji percepcyjno-motorycznych zaangażowanych w czynność rysowania
  • zakłócenia funkcji wzrokowych
  • duże napięcie palców, niewłaściwy chwyt narzędzia pisarskiego, niewłaściwy nacisk
  •  

IV.Przykłady ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących do nauki pisania oraz stymulujących motorykę małą u dzieci w wieku przedszkolnym

  • Wkładanie klocków o rożnych kształtach w odpowiednie otwory w pudełku
  • Uzupełnianie obrazków tematycznych
  • Lepienie z plasteliny/ciasta różnych kształtów, wałkowanie cienkich wałeczków, ugniatanie na „placki”
  • Zabawy klockami: ustawianie wieży, budowanie domów itp.
  • Układanie puzzli
  • Nawlekanie na sznurek koralików
  • Zapinanie guzików
  • Sznurowanie butów
  • Rysowanie linii, krzyżyków, kół itp. Na kartonach, foliach, tablicach
  • Kolorowanie wg ustalonych zasad
  • Wycinanie po liniach, różnych kształtów
  • Rysowanie po śladzie
  • Odwzorowywanie szlaczków i wzorów

V.Metody i sposoby wspierania umiejętności grafomotorycznych

Metoda ćwiczeń grafomotorycznych Hanny Tymichowej. Mogą ją wykonywać zarówno dzieci praworęczne, jak i leworęczne. Dzieci otrzymują wzór, rysunek, który odbijają, powielają. Jest to doskonała zabawa graficzna, w której dzieci mogą rysować, malować, pisać palcem po śladzie itp. Ćwiczenia te pomagają dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki czytania. Spełniają rolę usprawniającą i stymulującą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rak i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wyrabiają pewność i płynność ruchów ręki oraz sprawność manualną. Są wskazane dla tych dzieci, u których zaobserwowano:

  • Wadliwą pozycje ciała podczas zajęć graficznych
  • Nieprawidłowe ułożenie ręki lub palców
  • Niewłaściwe napięcie mięśniowe ręki (nadmierne lub zbyt słabe), które powoduje nieprawidłowy nacisk pióra lub ołówka
  • Wolne tempo pisania i rysowania
  • Szybkie męczenie się podczas pisania i rysowania
  • Niski poziom graficzny rysunków, odpowiadający niższemu wiekowi życia.