Koncepcja pracy
KONCEPCJA PRACY
SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA
W CZERNICHOWIE
Koncepcja Pracy Przedszkola zaopiniowana pozytywnie przez Radę Pedagogiczną przedszkola w dniu 07.02.2020 r i zatwierdzona do realizacji Uchwałą Nr 8/2019/2020
MOTTO :
,, DZIECKO CHCE BYĆ DOBRE .
JEŚLI NIE UMIE - NAUCZ…
JEŚLI NIE WIE – WYTŁUMACZ …
JEŚLI NIE MOŻE - POMÓŻ … ‘’
J.Korczak
NAZWA I TYP PRZEDSZKOLA
Samorządowe Przedszkole w Czernichowie zlokalizowane jest obok Rynku Czernichowa .
Budynek przedszkola po gruntownym remoncie i modernizacji został oddany do użytku 01.09.2008 r . Obok budynku znajduje się ogrodzony plac zabaw dla dzieci . Wyposażenie budynku wraz z jego zapleczem stwarza warunki do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Czernichów , nadzór merytoryczny sprawuje Małopolski Kurator Oświaty .
Przedszkole dysponuje 3 oddziałami dla 75 dzieci w wieku od 3 – 6 lat.
Każdy oddział dysponuje szatnią , swoją łazienką oraz wieloma kącikami zainteresowań, wyposażonych w pomoce i zabawki dostosowane do możliwości rozwojowych i wiekowych dzieci .
Na salach są m.in. kąciki lalek , kąciki samochodowe muzyczne, sportowe , przyrodnicze , plastyczne, kąciki teatralne i książki .
W grupie dzieci najmłodszych w wyposażeniu są również leżaczki wraz z kompletami kolorowej pościeli dla najmłodszych .
Kuchnia przedszkola wyposażona wg najwyższych standardów - przygotowuje smaczne , urozmaicone , pełnowartościowe posiłki .W recepturach przygotowywanych posiłków uwzględnia aktualnie obowiązujące przepisy zdrowego żywienia.
Przedszkole jest czynne od godz.7.00 – 17.00 .Prowadzi działalność wychowawczo-dydaktyczną w oparciu o podstawę wychowania przedszkolnego z dnia 14 lutego 2017 r ( Dz.U. z 24 lutego 2017 r poz. 356 z p.zm.)oraz o zatwierdzony przez Dyrektora przedszkola na dany rok szkolny – zestaw programów wychowania przedszkolnego. Nauczanie i wychowanie dzieci w zakresie podstawy programowej jest bezpłatne , natomiast czas przebywania dzieci w placówce powyżej 5 godzin i pozostałe usługi są odpłatne i wysokość tych opłaty regulują odrębne przepisy.
Statut Samorządowego Przedszkola w Czernichowie jest najważniejszym dokumentem w placówce określającym ramy funkcjonowania przedszkola .Wszyscy Pracownicy oraz Rodzice naszych Przedszkolaków mają obowiązek znać treść dokumentu i stosować jego zapisy.
Rekrutacja dzieci dokonywana jest w oparciu o zasadę powszechnej dostępności , na zasadach określonych przez Statut przedszkola oraz przez organ prowadzący i obowiązujące przepisy oświatowe.
WIZJA PLACÓWKI
► Absolwenci naszego przedszkola to dzieci otwarte , twórcze, komunikatywne , przygotowane do podjęcia obowiązków na kolejnym szczeblu edukacji. Znają siebie i swoje możliwości , akceptują odrębność innych , potrafią odnaleźć się w nowej sytuacji , rozwiązują problemy ,dążą do osiągnięcia sukcesu i radzą sobie z porażkami .
► Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze dostosowane są do możliwości rozwojowych dzieci i prowadzone są na wysokim poziomie. Dzieci mają stworzone warunki do twórczego działania , przyswajają ważne umiejętności przydatne w życiu dorosłego człowieka .
► Przedszkole zapewnia opiekę ,wychowanie w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa . Dzieci maja możliwość samorealizacji i aktywnego odkrywania swoich możliwości. Dzięki pracy nauczycieli , personelu placówki , organizowane są dodatkowe zajęcia , wycieczki , warsztaty edukacyjne rozwijające zainteresowania dzieci , wzbogacające ich wiedzę o otaczającym świecie.
► Wychowankowie mają w nauczycielach wsparcie , a ci każdemu dziecku zapewniają podmiotowe traktowanie .Są ich partnerami , stojąc obok pozwalając na ujawnianie dziecięcych pomysłów zachęcając je jednocześnie do pełnej ich realizacji, dbają o ich pełny rozwój . Pedagodzy w naszym przedszkolu współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą . Pogodna atmosfera w przedszkolu to mocna strona pracy naszego przedszkola. Życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci.
► Nauczycielki znają potrzeby i zainteresowania dzieci, posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć. Konstruują ciekawe i bogate oferty zabaw, zajęć i zadań . Są dobrze przygotowane merytorycznie i metodycznie .Poszukują innowacyjnych rozwiązań , mają wysokie kwalifikacje , pracują z pasją ciągle doskonaląc swoje umiejętności.
► Przedszkole ściśle współpracuje z Rodzicami , uwzględnia ich potrzeby i oczekiwania. Angażuje rodziców do pracy na rzecz przedszkola. Rodzice są naszymi sojusznikami , a działania nasze są skoordynowane. Wszyscy pracownicy naszej placówki współdziałają ze sobą, kierując się w pracy przede wszystkim dobrem dziecka .Tworzą przyjazną atmosferę , dzięki której dzieci czują się akceptowane i bezpieczne.
► Nasze przedszkole jest przyjazne dzieciom .Ciągle doskonalimy i uatrakcyjniamy swoją bazę lokalową. Pracujemy nad wyposażeniem placówki w nowoczesny sprzęt , nowe meble, wzbogacamy o atrakcyjne pomoce dydaktyczne oraz o kolorowe, a przede wszystkim bezpieczne zabawki. Podejmujemy systematyczne działania w doposażeniu placu zabaw w urządzenia , które zaspokajałyby potrzeby ruchowe dzieci na świeżym powietrzu i zachęcały je do twórczej i aktywnej zabawy .
► Dzięki skutecznej promocji – nasze przedszkole cieszy się dobrą opinią w środowisku lokalnym. Dobra lokalizacja , wyposażenie , estetyka pomieszczeń i otoczenia , dobre działania dydaktyczno-wychowawcze wpływają na wysoką ocenę przedszkola. Placówka inwestuje w nauczycieli , pracowników, bazę lokalową , a zyskują na tym przede wszystkim dzieci. Przedszkole jest zarządzane w sposób sprawny i nowoczesny , a pracownicy maja satysfakcję ze swojej pracy.
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Placówka jest czynna od poniedziałku do piątku , w godzinach od 7.00 do 17.00 .
Do przedszkola uczęszcza 75 dzieci , które bawią się i uczą w grupach ujednoliconych lub zbliżonych wiekowo.
Ramowe rozkłady dnia uwzględniają potrzeby i możliwość i rozwojowe naszych Wychowanków , a także zalecenia nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r w zakresie 4 obszarów rozwojowych dziecka przedszkolnego :
I . Fizycznego obszaru rozwoju dziecka.
II. Emocjonalnego obszaru rozwoju dziecka .
III. Społecznego obszaru rozwoju dziecka.
IV. Poznawczego obszaru rozwoju dziecka .
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego realizowana jest w naszym przedszkolu zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobami jej realizacji .
Nauczyciele w swej codziennej pracy m.in. :
1) organizują zajęcia wspierające indywidualny rozwój dziecka .
2) przy sprzyjających warunkach pogodowych oraz stanu jakości powietrza – organizują zajęcia na świeżym powietrzu , gdzie dzieci w sposób naturalny doskonalą motorykę i zaspokajają potrzebę ruchu
3) świadomie wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej swoich wychowanków
4) poprzez zabawę wprowadzają dziecko w świat liter drukowanych
5) organizują szereg zabaw i ćwiczeń przygotowujących dzieci do nauki pisania w szkole
6) prowadzą stałe obserwacje rozwoju swoich podopiecznych , diagnozują indywidualne potrzeby dzieci , organizują pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu zgodnie z ich potrzebami
7) organizują zabawę , naukę i wypoczynek dzieci zgodnie z rytmem dnia , co pozwala dzieciom zrozumieć pojęcie czasu i organizacji , ale przede wszystkim daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa i spokoju , zapewniając im w ten sposób zdrowy rozwój
8) każdego dnia organizują dzieciom czas wypełniony zabawą , ze szczególnym zwróceniem uwagi na ważną rolę w rozwoju dzieci zabaw rytmicznych, muzycznych i gimnastycznych , w tym korygujących wady postawy u dzieci
9) są w stałym kontakcie z rodzicami naszych przedszkolaków , przekazując im istotne informacje dotyczące rozwoju ich dzieci , ze szczególnym zwróceniem uwagi na dzieci kończące edukację przedszkolną , którym w ostatnim roku pobytu w przedszkolu dokonują szczegółowej diagnozy przedszkolnej , podsumowanej w pisemnej Informacji o gotowości szkolnej dziecka do szkoły
10) w ramach przygotowania dzieci do posługiwania się językiem nowożytnym – prowadzone są zajęcia zabawowe z j. angielskiego
11 ) dla osób zainteresowanych, w grupie średniej i starszej organizowane są zajęcia z religii
12) we wszystkich grupach wiekowych tworzone są kąciki zainteresowań o charakterze stałym jak i okresowym , co pozwala dzieciom na podejmowanie różnorodnych form działania , zgodnie z ich zainteresowaniami ,potrzebami i uzdolnieniami
13) wdrażają dzieci do samodzielności w każdej nadarzającej się sytuacji przedszkolnej
Przedszkole zatrudnia na cały etat 6 nauczycieli, łącznie z dyrektorem . Wszyscy nauczyciele wychowawcy są zatrudnieni w pełnym wymiarze. Dodatkowo w niepełnym wymiarze zatrudniony jest nauczyciel katecheta oraz logopeda i w zależności od potrzeb, za zgodą organu prowadzącego - nauczyciel terapeuta. Ponadto w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi tj. intendent , kucharka , podkuchenna , pomoc nauczyciela , woźne oddziałowe i konserwator , którzy dzięki swojej pracy znacząco podnoszą jakość pracy przedszkola , zapewniając dzieciom komfortowe warunki higieniczne , gwarantując im pełne poczucie bezpieczeństwa.
Kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje pedagogiczne , efektywnie dba o systematyczne doskonalenie zawodowe i podnoszenie jakości pracy z dzieckiem , ma udokumentowane umiejętności związane z udzielaniem pierwszej pomocy .
Dzięki współpracy przedszkola z Niepublicznym Ośrodkiem Zdrowia w Czernichowiem(w zakresie profilaktyki stomatologicznej i kontroli higienicznej ) oraz Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Zabierzowie (filia w Czernichowie) - dzieci objęte są opieką specjalistyczną . W przedszkolu podejmowane są liczne działania promujące wychowanie zdrowotne, które dzieciom przybliżają sens dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
W Przedszkolu prężnie działa Rada Rodziców wspierająca działalność statutową placówki. Dzięki Jej zaangażowaniu i współpracy z Dyrektorem i Radą Pedagogiczną przedszkola - organizowane są liczne imprezy i uroczystości przedszkolne, dofinansowane są warsztaty i wycieczki edukacyjne ; pozyskiwani są liczni przyjaciele i sponsorzy przedszkola ;Rodzice naszych Wychowanków dobrowolnie angażują się w liczne prace użyteczne na rzecz przedszkola.
OFERTA PEDAGOGICZNA PRZEDSZKOLA
Zajęcia w poszczególnych grupach prowadzone są w oparciu o dopuszczone przez dyrektora przedszkola programy wychowania przedszkolnego . Wykaz dopuszczonych programów do realizacji jest corocznie aktualizowany, zgodnie z potrzebami przedszkola i wymogami zmieniającego się prawa oświatowego.
Do realizacji treści programu wykorzystujemy różne metody pracy , m.in. :
- zajęcia i zabawy z obszaru edukacji matematycznej wg prof. E. Gruszczyk – Kolczyńskiej
- zabawy i zajęcia we wszystkich obszarach rozwojowych z wyk. Pedagogiki zabawy ,,Klanza ''
- zajęcia i zabawy z zakresu mowy i myślenia wg M. Kielar oraz kinezjologii edukacyjnej Dennisona
- muzyko-terapię
- bajko-terapię
- metody aktywne i aktywizujące
- techniki artystyczno- plastyczne
- rozwijające sprawność ruchową
Dodatkowo w przedszkolu realizowane są Projekty edukacyjne m.in. Jak z Przedszkolaka zrobić Pierwszaka , Mały Meloman , Mali Odkrywcy Przyrody , Dyskusyjny Klub Książki itp.
Dzieci pod kierunkiem nauczycieli przygotowywane są do udziału w rozmaitych konkursach o zasięgu gminnym , wojewódzkim i ogólnopolskim. Nasi podopieczni chętnie prezentują swoje umiejętności artystyczne publicznie podczas różnorodnych imprez .
Posiadamy w tej dziedzinie liczne sukcesy , gromadząc nagrody i wyróżnienia .
Ponadto organizujemy także imprezy przedszkolne takie jak : Dzień Przedszkolaka ,Światowy Dzień pluszowego Misia , Zabawa Andrzejkowa dla dzieci , Spotkanie z Mikołajem , Zabawa Karnawałowa , Dzień Babci i Dziadka , Powitanie Wiosny , Święto Ziemi , Piknik Rodzinny .
Niektóre z tych imprez mają charakter otwarty , z udziałem dzieci i ich członków rodzin . Dużym zainteresowaniem cieszą się organizowane w przedszkolu Warsztaty dla Rodziców , na których Rodzice wspólnie z dziećmi aktywnie spędzają czas.
Nasi Wychowankowie mają zapewniony kontakt z kulturą , sztuką . Poznają zwyczaje i tradycje związane z naszym regionem.
Dbając o tę sferę rozwoju dzieci organizowane są spotkania z artystami na terenie przedszkola , a także wycieczki do teatru , muzeum , do izb regionalnych , ogrodów botanicznych, ZOO itp.
Priorytetem naszej działalności jest troska o bezpieczeństwo naszych Wychowanków, ich akceptacja i poszanowanie ich praw. Priorytety te są dla nas motorem do systematycznego udoskonalania i ulepszania warunków pobytu i zabawy naszym Wychowankom. To w tym celu zabiegamy o środki finansowe zyskując je z różnych źródeł ,które wykorzystujemy do unowocześniania naszej bazy lokalowej i przedszkolnego placu zabaw. Planujemy poszerzenie przestrzeni przedszkolnego placu zabaw.
Poprzez prowadzoną stałą diagnozę potrzeb naszych klientów oraz lokalnego środowiska, a także poprzez poszukiwanie i wprowadzanie nowatorskich metod pracy z dziećmi – pragniemy doskonalić jakość pracy naszego przedszkola.
W NASZYM PRZEDSZKOLU DZIECKO :
- Poznaje swoje prawa i obowiązki .
- Czuje się bezpiecznie.
- Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
- Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
- Buduje pozytywny obraz samego siebie.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
- Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
W NASZYM PRZEDSZKOLU RODZICE :
1.Uzyskują pomoc wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.
2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
3. Dzielą się swoimi spostrzeżeniami o pracy przedszkola , bezpośrednio rozmawiają z nauczycielem , dyrektorem o trudnych sprawach wychowawczych .
4. Czynnie uczestniczą w życiu przedszkola.
5. Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach : chętnie współpracują z nauczycielami , wykonują drobne prace użyteczne , pomagają w organizacji imprez przedszkolnych , służą swoją zawodową wiedzą itp.)
6. Są partnerami w tworzeniu klimatu , działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką .