PROGRAM ADAPTACYJNY
stosowany w Samorządowym Przedszkolu w Czernichowie
MARZEC
DOSTARCZANIE RODZICOM PEŁNEJ INFORMACJI DOTYCZĄCEJ PRACY PRZEDSZKOLA
● umożliwienie rodzicom zwiedzania budynku przedszkolnego i ogrodu
● zapoznanie z ramowym rozkładem dnia
● poinformowanie o formach spędzania czasu przez dziecko w przedszkolu
UZYSKANIE MOŻLIWIE JAK NAJWIĘCEJ INFORMACJI O DZIECKU NA PODSTAWIE :
● karty zapisu dziecka do przedszkola
● wywiadu z rodzicami
DNI OTWARTE ( w wyznaczonym terminie przez dyrektora przedszkola )
● poznanie swoich nauczycielek
● zapoznanie z salą zabaw , toaletą
● poznanie szatni , wybór znaczka przez dziecko
KWIECIEŃ
OGŁOSZENIE LIST PRZYJĘTYCH DZIECI ORAZ INFORMACJI O ZEBRANIU Z RODZICAMI
MAJ
ZORGANIZOWANIE SPOTKANIA RODZICÓW Z NAUCZYCIELAMI I DYREKTOREM PRZEDSZKOLA
● przedstawienie różnych możliwości zmniejszania kosztów psychicznych dziecka w okresie adaptacji
● dostarczanie rodzicom artykułów oraz podanie literatury dotyczącej problemów adaptacyjnych
SIERPIEŃ
PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLA DO PRZYJĘCIA DZIECI
● rada pedagogiczna – omówienie działań dotyczących problemów adaptacyjnych
● rozmowa instruktażowa z personelem przedszkola
● przygotowanie sal do przyjęcia dzieci – zadbanie o szczególnie atrakcyjne zabawki
● opracowanie odpowiedniego jadłospisu
● w wyznaczonym terminie - zorganizowanie dzieciom przyjętym i ich rodzicom możliwości wspólnej zabawy na Sali w godz. dopołudniowych tj. od 9.00 do 10.30 , pod opieką nauczyciela przedszkola
WRZESIEŃ
ZAPEWNIENIE DZIECIOM POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA
● skrócenie pobytu dziecka w przedszkolu
● umożliwienie przebywania rodziców z dzieckiem wykazującym trudności adaptacyjne , wspólne z nim zabawy
● umożliwienie przebywania z rodzeństwem
● przynoszenie swoich ulubionych przytulanek
● indywidualna nauka korzystania z toalety
● opracowanie i stosowanie przez nauczycielki szczególnie atrakcyjnych dla dzieci form pracy / metody pedagogiki zabawy , formy teatralne , itp. /
● stosowanie jak największej ilości zabaw na świeżym powietrzu
WYMIANA INFORMACJI O DZIECKU
● codzienny kontakt nauczycielek z rodzicami – ustalenie kierunku pracy z dzieckiem
● zorganizowanie zebrania z rodzicami
● umożliwienie rodzicom kontaktu z psychologiem i logopedą przez pośrednictwo przedszkola
W CIĄGU CAŁEGO ROKU
DZIAŁANIA TERAPEUTYCZNE I KOMPENSACYJNE W ZAKRESIE WZMACNIANIA SFERY EMOCJONALNEJ DZIECKA
● wspomaganie działań nauczyciela poradami psychologa i logopedy
● stały kontakt z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań
● stosowanie muzyki i plastyki jako środków wyciszających i relaksacyjnych
● kształtowanie u dzieci wiary w siebie poprzez akceptacje i dostosowanie wymagań do ich rzeczywistych , indywidualnych możliwości .