„Spotkanie z muzyką” – kółko rytmiczne
„ Język, taniec i muzyka są pomyślane
jako trzy równie ważne formy ekspresji.” – C. Orff
Opracowanie i realizacja : mgr Magdalena Witko
Jednym z celów wychowania przedszkolnego przygotowującego dziecko do funkcjonowania
w szkole oraz świecie jest punkt 8. w obecnej podstawie programowej – czyli „Wychowanie
przez sztukę-muzykę i śpiew, pląsy i taniec”. Dlatego swoją pracą chciałabym pomóc
dzieciom w nabywaniu owych umiejętności poprzez zorganizowanie i prowadzenie zajęć o
charakterze rytmicznym. Zajęcia te, prowadzone w formie zabaw rytmiczno-muzyczny i taneczno-wokalnych
prowadzone będą raz w tygodniu z wybraną grupą wiekową.
Celem zajęć jest:
- rozwijanie zainteresowania muzyką oraz tańcem
- wyrabianie poczucia rytmu i rozwijanie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowo-przestrzennej
- wyeksponowanie ruchu, twórczej aktywności dzieci, przyjemności, którą powinna dawać im muzyka,
satysfakcji płynącej z wykonania choćby najłatwiejszych zadań muzycznych
Formy owego wychowania muzycznego mają na celu pobudzanie rozwoju umysłowego dzieci.
Zabawy rytmiczne mają istotny wpływ na rozwój muzykalności, poczucia rytmu
i wrażliwości. Wpływają na rozumienie i umiejętność przeżywania innych dziedzin sztuki, przede wszystkim
teatru i sztuk plastycznych. Zajęcia o charakterze rytmicznym odgrywają też ważną rolę w kształtowaniu
osobowości psychicznej dzieci: integrują je z rówieśnikami, pozwalają na tworzenie nowych więzi społecznych.
Korygują trudności w procesie kształtowania osobowości dziecka polegające na występowaniu nadmiernej ruchliwości,
braku koncentracji uwagi. Poprzez zainteresowanie dzieci wspólną zabawą eliminuje się
u nich cechy egocentryczne, uwrażliwia na troski i kłopoty innych osób, wzbogaca więzi emocjonalne. Zabawy te mają
również wpływ na kształtowanie rozwoju fizycznego, poszczególnych cech motorycznych. Przygotowują też do zajęć
muzycznych w szkole poprzez rozwijanie poczucia rytmu oraz ćwiczenia koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowo-przestrzennej.
Korzyści jakie przynoszą ćwiczenia i zabawy rytmiczne:
-maksymalnie aktywizują ciało i psychikę dziecka
-tworzą nowe odruchy i rozwijają sprawność aparatu mięśniowo ruchowego
-dziecko dochodzi do umiejętności podporządkowania aparatu ruchowego swojej woli
-wpływają na opanowanie nieśmiałości i zaburzeń w zachowaniu dzieci
-pobudzają aktywność, wiarę we własne siły
-pełnią rolę relaksu i terapii
-ćwiczą i rozwijają umiejętność koncentracji uwagi
-przyczyniają się do rozwoju spostrzegawczości, umiejętności porównywania, analizy, pamięci
Bibliografia:
Malko D.: „Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, WSiP, W-wa 1990
Przybylska K. : „Wychowanie muzyczne w przedszkolu”, WsiP, W-wa 1977
Staniek M.:Konspekty zajęć rytmiczno-muzycznych dla grupy 3-4-latków na cały rok szkolny, Impuls, Kraków 2006
Staniek M.:Konspekty zajęć rytmiczno-muzycznych dla grupy 5-6 latków na cały rok szkolny, Impuls, Kraków 2006
K. Nowakowska: Metoda gimnastyki twórczej K. Orffa z elementami metody R. Laban
Tematyka zajęć:
Lp. |
Temat i formy |
Cele szczegółowe |
1. |
„Poznajemy się z muzyką” - zabawy z wyk. metod Weroniki Scherborn, poznawanie własnego ciała, zabawy przy muzyce, naśladowanie zwierząt, witanie się różnymi częściami ciała |
- rozbudzanie śmiałości i świadomości ruchowej dziecka - rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowo-ruchowej - wzmacnianie pozytywnych więzi w grupie |
2. |
„Kącik muzyczny w przedszkolu” – zabawy z instrumentami, granie (wybijanie rytmu) w takt piosenek |
- poznanie nazw instrumentów z kącika muzycznego oraz sposobu posługiwania się nimi - rozwijanie inwencji dziecka oraz poczucia rytmu - umożliwianie przeżywania pozytywnych efektów swoich działań |
3. |
„Moja buzia mówi, moja buzia śpiewa” – ćwiczenia usprawniające aparat mowy, zabawy w powtarzanie odgłosów, śpiewanie piosenek z repertuaru dziecięcego, przygotowywanie dzieci do występów |
- usprawnianie aparatu mowy dziecka i rozwijanie świadomości oraz umiejętności prawidłowego śpiewania poprzez ćwiczenia i rozmowę - rozwijanie zainteresowania muzyką - przełamywanie nieśmiałości związanej z występami publicznymi |
4. |
„Muzyka nie tylko do słuchania”- słuchanie fragmentów utworów muzyki klasycznej, filmowej i rozrywkowej, wypowiadanie się na temat swoich wrażeń, emocji, tworzenie własnych kompozycji muzyczno – ruchowych z wyk instrumentów do wybranych emocji |
- rozbudzanie wrażliwości na muzykę - umożliwianie ekspresji emocji dziecka oraz rozwijanie umiejętności panowania nad swoimi emocjami - rozwijanie inwencji ruchowej i artystycznej dzieci |
5. |
„Instrumenty nie tylko z przedszkola” – zabawy z wykorzystaniem instrumentów przyniesionych przez nauczyciela, próby grania na nich |
- poznanie nazw instrumentów (gitara, skrzypce, fletnia pana) - rozwijanie zainteresowania muzyką i instrumentalistyką - umożliwianie zdobywania nowych doświadczeń i pozytywnego przeżywania swoich działań |
6. |
„Muzyka to też ruch” – cykl zabaw ruchowo-rytmicznych z wyk. przykładów z lit. Pedagogicznej, różnych metod jak m.in. C.Orffa, R.Labana oraz przygotowanie układu tanecznego na imprezy przedszkole oraz lokalne |
- wyrabianie poczucia rytmu i wrażliwości słuchowej - rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowo-przestrzennej - rozwijanie wiary we własne możliwości - rozwijanie inwencji i dziecka oraz umożliwianie pozytywnego przeżywania własnych działań i sukcesów |