Drukuj

Stymulacja umiejętności grafomotorycznych u dzieci w wieku przedszkolnym

 

I.Definicja grafomotoryki

Grafika – zapis. Motoryka – zdolność wykonywania różnych czynności ruchowych.

Motoryka mała odnosi się do czynności związanych z użyciem palców i dłoni. Czynności z zakresu motoryki małej pobudzane są poprzez naśladowanie, percepcję, motorykę dużą, a przede wszystkim koordynację wzrokowo – ruchową.

II.Rozwój grafomotoryki                                                                                                                              

        Okresem przygotowawczym do rysowania i pisania jest okres tzw. bazgrot. Dopiero około drugiego roku życia dziecko stawia pierwsze kropki stukając kredką, robiąc

nieregularne ruchy koliste, następnie pojawiają się linie poziome, a później pionowe.

        Rozwój motoryki małej u dzieci w wieku przedszkolnym

1.Trzylatek w zakresie motoryki małej powinien:

2.Czterolatek w zakresie motoryki małej powinien:

3.Pięciolatek i sześciolatek w zakresie motoryki małej powinien:

III.Zaburzenia grafomotoryki

IV.Przykłady ćwiczeń grafomotorycznych przygotowujących do nauki pisania oraz stymulujących motorykę małą u dzieci w wieku przedszkolnym

V.Metody i sposoby wspierania umiejętności grafomotorycznych

Metoda ćwiczeń grafomotorycznych Hanny Tymichowej. Mogą ją wykonywać zarówno dzieci praworęczne, jak i leworęczne. Dzieci otrzymują wzór, rysunek, który odbijają, powielają. Jest to doskonała zabawa graficzna, w której dzieci mogą rysować, malować, pisać palcem po śladzie itp. Ćwiczenia te pomagają dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki czytania. Spełniają rolę usprawniającą i stymulującą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rak i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wyrabiają pewność i płynność ruchów ręki oraz sprawność manualną. Są wskazane dla tych dzieci, u których zaobserwowano: