MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KUBUSIA PUCHATKA
„– Jaki dziś dzień? – zapytał Puchatek.
– Dziś – odpowiedział Prosiaczek.
Na to Puchatek:
– To mój ulubiony dzień”
18 stycznia 1882r. urodził się pisarz Alan Aleksander Milne. Rocznica urodzin autora „Misia o bardzo małym rozumku” stała się okazją do ustanowienia Międzynarodowego Dnia Kubusia Puchatka, który przypada właśnie na 18 stycznia. W tym dniu nasza grupa świętowała razem z Kubusiem Puchatkiem. Dzieci obejrzały prezentację multimedialną, dzięki której poznały historię powstania książki o Kubusiu Puchatku. Przedszkolaki rozpoznawały na ilustracjach przyjaciół Kubusia Puchatka, podawały ich imiona i określały cechy charakteru. Średniaki wzorowo rozwiązały quiz sprawdzający ich wiedzę na temat przygód Puchatka, a w zamian otrzymały dyplomy „Przyjaciół Kubusia Puchatka”. W tym wspaniałym dniu dzieci słuchały opowiadań o Kubusiu Puchatku, śpiewały i tańczyły z Kubusiem Puchatkiem, a także grupowo kolorowały i wydzierały papierem Jego sylwetę.
Poznajemy kolejne miasta, wsie i regiony Polski
Do grupy Żabek docierają kolejne listy, kartki pocztowe i świąteczne wraz z życzeniami. Dzięki akcji „Pocztówkowy zawrót głowy”, poznajemy kolejne krajobrazy przyrodnicze i architektoniczne Polski. Z przyjemnością zapoznajemy się z naszymi rówieśnikami z innych przedszkoli, także z placówek o profilu specjalnym czy integracyjnym. Uczymy się rozumieć i szanować odmienność innych. Dowiedzieliśmy się, że niektórzy nasi koledzy, którzy nie potrafią mówić, porozumiewają się gestami, tzw. „Makaton” i za pomocą obrazków (PCS) . Nasza mapa Polski systematycznie wzbogaca się o kolejne punkty z nowymi miejscowościami.
ŚWIATOWY DZIEŃ GUZIKA
Przedszkolaki bawiły się i uczyły z użyciem guzików. Dlaczego? Otóż guziki mają swój dzień - 12 grudnia to "Światowy Dzień Guzika". Nie jest to przypadkowa data, gdyż jak się okazuje przypada na 12 dzień dwunastego miesiąca, a guziki liczy się przecież tuzinami lub grosami, na które składa się 12 sztuk. Okazało się, że zabawa guzikami może być naprawdę interesująca. Przede wszystkim ćwiczyliśmy nasze umiejętności matematyczne. Najpierw dzieci odgadywały, co kryje się w worku. Kiedy udało się ustalić, że guziki, średniaki opisywały ich wygląd i podzieliły wg rodzaju - dwudziurkowe, czterodziurkowe, na stopce. Następnie dzieci określały "na oko" ilość guzików danego rodzaju oraz przeliczały w dostępnym sobie zakresie. Poprzez łączenie w pary guzików, przedszkolaki sprawdzały, o ile jest więcej/mniej guzików danego rodzaju. Dzieci rozwiązywały także zadania matematyczne na dodawanie i odejmowanie-przedstawiały treść zadań manipulując guzikami, a ochotnicy próbowali układać zadania dla kolegi z pary. Chętne dzieci odnajdywały opisywany przez kolegę guzik, a także grupowo układały przeróżne wzory i guzikowe kształty. Dzięki przygotowanej prezentacji multimedialnej, dzieci poznały m.in. historię guzików, zobaczyły Muzeum Guzika w Łowiczu, wysłuchały i wypowiadały się na temat wiersza "Guzik" M. Barańskiej, a także poznały zwyczaje związane z guzikami. Na zakończenie zajęć - przedszkolaki wykonały "Guzikowe ślimaki".
SKŁADALIŚMY ŻYCZENIA ŚWIĄTECZNE PODOPIECZNYM FUNDACJI IM. BRATA ALBERTA
Dzieci z grupy średniej odwiedziły Fundację im. Brata Alberta w Czernichowie. Z uwagi na reżim sanitarny spotkanie odbyło się przed budynkiem Fundacji. W imieniu Pani Dyrektor i Nauczycieli Przedszkola, dzieci złożyły życzenia świąteczne Podopiecznym Fundacji i ich Nauczycielom oraz podarowały własnoręcznie wykonaną kartkę świąteczną.
W podziękowaniu otrzymaliśmy pudełko pierniczków, które po okresie kwarantanny zawisły na choince w naszej sali.
KONKURS „NAMALUJ WYMARZONEGO LIZAKA”
Dzieci z grupy średniej wzięły udział w ogólnopolskim konkursie pt. „Namaluj wymarzonego lizaka” organizowanym przez Muzeum Lizaka w Jaśle. Chętne przedszkolaki zabrały się do pracy, a jej efekty widoczne są na zdjęciach.
Z niecierpliwością czekamy na wyniki konkursu.
PROJEKT „BAJECZNA KSIĘGA”
Serdecznie zapraszamy chętnych Rodziców do włączenia się w realizację projektu czytelniczego pt. „Bajeczna Księga”. Wystarczy adres e-mail, kredki, aparat fotograficzny, twórcze przedszkolaki i chętni do współpracy Rodzice. W ramach projektu, w obecnej sytuacji epidemiologicznej, tworzymy wspólne opowiadanie – „Bajeczną Księgę” w wersji elektronicznej.
Zasady tworzenia „Bajecznej Księgi”:
Nauczyciel zakłada wirtualny zeszyt w programie Microsoft Word, który staje się „Bajeczną Księgą”. Na pierwszej stronie zeszytu wkleja wstęp do bajki „Ratujmy nasz dom”, po czym odczytuje go dzieciom i zachęca, aby zaproponowały dalszą część. W tym samym dniu nauczyciel pyta, które dziecko chce wymyślić dalszą część bajki. Wybrane jedno dziecko, które wyraziło chęć na powyższe, wymyśla wspólnie z Rodzicami kolejny fragment bajki oraz samodzielnie wykonuje ilustrację. Rodzic zapisuje treść wymyślonej bajki w zeszycie wirtualnym, fotografuje ilustrację dziecka i przesyła całość nauczycielowi na adres grupy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .
Za każdym razem wirtualna książka wraca do nauczyciela, a ten wyznacza kolejne chętne dziecko.
KÓŁKO RYSUNKOWE W GRUPIE ŻABEK
Celem stworzenia „Kółka rysunkowego” w naszej grupie jest wspieranie warsztatu dzieci przejawiających zwiększone zainteresowanie rysunkiem. Dzieci dość często proszą nauczyciela o narysowanie wymyślonych przez siebie postaci, zwierząt, przedmiotów, itp. Kółko rysunkowe ma za zadanie wesprzeć dzieci, podpowiedzieć, nieznacznie ukierunkować je w rysunku. Efekt końcowy zależy jednak zawsze od dziecka – w trakcie rysowania niekiedy rodzą się w głowach dzieci modyfikacje, ulepszenia zaproponowanego schematu rysownia przez nauczyciela. Pojawia się inwencja twórcza. I o to właśnie chodzi. Kółko rysunkowe uczy dzieci spostrzegania, myślenia, rozwija wyobraźnię przestrzenną, udoskonala sprawność manualną, koordynację ręka-oko oraz precyzję. W trakcie zajęć dzieci rozwijają swoją wyobraźnię przestrzenną, ćwiczą koncentrację.
Piesek:
Kotek:
Wiewiórka:
Sowa:
Ślimak:
Żaba:
Betoniarka:
Pszczółka:
Dinozaur:
Tygrys:
Helikopter:
POCZTÓWKOWY ZAWRÓT GŁOWY
W ramach akcji „Pocztówkowy zawrót głowy”, nawiązujemy kontakt listowy z przedszkolami z różnych regionów Polski. Do grupy „Żabek” docierają listy i kartki pocztowe, dzięki którym poznajemy krajobrazy przyrodnicze i architektoniczne wielu przepięknych miejscowości Polski. Otrzymujemy serdeczne pozdrowienia, życzenia i wiele miłych słów. Wciąż wysyłamy listy i kartki pocztowe do różnych przedszkoli w naszym kraju, promując region, w którym żyjemy. W krótkim opisie przedstawiamy nasze przedszkole oraz grupę, a także zwracamy uwagę na wiele cennych i wartych obejrzenia zabytków na terenie naszej gminy. Szczególnie zwracamy uwagę na Zespół Dworsko-Parkowy w Czernichowie, gdzie mieści się najstarsza, działająca bez przerwy Szkoła Rolnicza w Polsce.
Dzięki akcji, dzieci:
• poznają geografię Polski
• bardziej interesują się turystyką i podróżami
• uczą się, jak pisać i wysyłać listy
• uczą się otwartej postawy na świat i przekonują się, że można nawiązać życzliwy kontakt nawet z obcymi osobami – być może dzięki temu będzie im o wiele łatwiej w przyszłości poznawać nowych ludzi i nawiązywać relacje.
SPOTKANIE ON-LINE Z BINGIEM Z OKAZJI "DNIA POSTACI Z BAJEK"
Z okazji Międzynarodowego Dnia Postaci z Bajek, który przypada na 5 listopada, dzieci z grupy „Żabek”, wzięły udział w zorganizowanej transmisji na żywo pt. „Spotkanie z Bingiem” (poprzez grupę utworzoną na fb). Bing to postać z bajki (bohater kanału TV „Mini Mini+”) – wesoły króliczek, który codziennie uczy się czegoś nowego, a nauka sprawia mu wiele radości. Podczas transmisji, dzieci odpowiadały na pytania Binga, a także miały możliwość ich zadawania (za pośrednictwem komentarzy pisanych przez nauczyciela). Ulubieniec z dziecięcej bajki - Bing rozmawiał z dziećmi o wartościach ważnych w życiu – przyjaźni, miłości, szacunku, pomocy, itp., a także zapraszał dzieci do zabaw ruchowych. Spotkanie z Bingiem było niezwykle miłe dla przedszkolaków.
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JEŻA
W dniu 10 listopada przedszkolaki z grupy „Żabek” świętowały Międzynarodowy Dzień Jeża. W tym dniu dzieci poszerzyły swoją wiedzę dotyczącą tych małych ssaków. Dzięki specjalnie przygotowanej dla przedszkolaków prezentacji, dzieci poznały tryb i środowisko życia jeży, sposób odżywiania, zwyczaje zapadania w sen zimowy, poznały budowę ciała jeży, oglądały pozostawiane przez jeżyki ślady. W krótkich filmikach przedszkolaki obejrzały prawdziwe życie jeża w lesie i odsłuchały wydawane przez niego dźwięki. Dzieci wysłuchały i wypowiadały się na temat wiersza H. Zdzitowieckiej pt. „Jeż”. Podczas zajęć nie zabrakło tradycyjnej zabawy. Dzieci uczestniczyły w zabawie w kole pt. „Na dywanie siedzi jeż”, tańczyły i śpiewały piosenkę o jeżyku, a także uczyły się rysować jeżyka. Na zakończenie wspaniałego dnia, przedszkolaki wspólnie wykonały ogromnego jeża z papieru, który ozdobił naszą salę.
ŚWIATOWY DZIEŃ ORIGAMI
23 października obchodziliśmy w naszej grupie Światowy Dzień Origami. Jest to sztuka składania papieru pochodząca z Chin. Stanowiła bardzo ważny element obyczajów i kultury ludów Dalekiego Wschodu. Poznaliśmy sztukę artystycznego składania papieru poprzez zabawę. Dzieci ochoczo przystąpiły do grupowej pracy - ułożyły parasol z kół. Następnie tworzyły własne obrazy. Zabawy z kołami pobudziły twórcze myślenie dzieci, dały wiele radości, satysfakcji i szybkiego poczucia sukcesu. W pracy indywidualnej dzieci składały papier tworząc kotki i pieski - zgodnie z instrukcją rysunkową. Poprzez zabawy z papierem, przedszkolaki ćwiczyły sprawność manualną i rozwijały koordynację wzrokowo – ruchową. Dzieciom bardzo spodobała się sztuka składania papieru, o czym świadczy chęć tworzenia nowych form papierowych w trakcje zabaw dowolnych.