photo2.png
photo1.png
photo3.png

 

przedszkole czernichow jpg

 SZANOWNI RODZICE !

Podajemy nr konta na który można

dokonać przelewu bankowego

za korzystanie z usług przedszkola:

64 859100070060043004620013

 

DANE DO PRZELEWU

NA RADĘ RODZICÓW:

 Ryszka Beata

 Nr konta:

85 8591 0007 0061 0438 8675 0001

 Tytuł: Imię i nazwisko dziecka, grupa

adres e mail:

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Przedszkolne Nowinki

kaciklogo

Koronawirus - Procedury - Informacje

INTERNETOWE PRZEDSZKOLE

Styczeń

Dzisiejszych odsłon3
Ilość wszystkich odsłon404234

Jesteś tym, co jesz

„JESTEŚ TYM, CO JESZ” - Kilka słów o wychowaniu prozdrowotnym

 

            Wiek przedszkolny to optymalny moment do wychowania prozdrowotnego. Dziecko w wieku przedszkolnym z jednej strony dąży do dominacji, pragnie być samodzielne, z drugiej zaś bliskość matki i to, co ona mówi jest dla niego najważniejsze. Przedszkolak zadaje mnóstwo pytań, poszukuje wiedzy, oczekuje odpowiedzi na nurtujące go wątpliwości. Wiek przedszkolny jest szczególnym okresem rozwojowym. Małe dziecko jak gąbka chłonie pozytywne  zachowania, nawyki i zwyczaje dorosłych. Są one wzorem postępowania i drogowskazem na przyszłość.

     Wychowanie mające charakter wielopłaszczyznowy i będące procesem długotrwałym powinno dążyć do zamierzonych skutków. To rodzice są odpowiedzialni za prozdrowotne wychowanie swoich dzieci. Proces ten uzupełnia, wspomaga i kompensuje przedszkole, a szkoła go kontynuuje. To opiekunowie swoim przykładem, postawą powinni wpajać najmłodszym, w którym kierunku podążać; aby dorosłość stała się pozytywną sumą własnego dzieciństwa. W przedszkolu dziecko ma okazję dowiedzieć się, jak należy się zdrowo odżywiać. Powodzenie szeregu działań podejmowanych przez nauczycieli i pomocniczy personel przedszkola w tym zakresie uzależnione jest od współpracy ze środowiskiem rodzinnym. Zagadnienia związane z prawidłowym żywieniem omawiane są w przedszkolu nie tylko podczas głównych zajęć, ale także w naturalnych sytuacjach, takich jak jedzenie posiłków. Dzieci zapoznają się z zasadami właściwego odżywiania i dowiadują się dlaczego jedzenie warzyw, owoców, produktów mlecznych ma pozytywny wpływ na zdrowie.

            Aby właściwie kształtować nawyki prozdrowotne u małego dziecka należy zwrócić uwagę na:

  • Odpowiednio zbilansowaną dietę
  • Zdrowe przekąski w postaci suszonych owoców, orzechów, nasion, kiełków itp.
  • Świeże soki, herbatki owocowe, czystą wodę albo z dodatkiem cytryny, miodu, zamiast bezwartościowych kolorowych napojów
  • Aktywność ruchową
  • Przestrzeganie higieny
  • Odpowiednią dawkę snu
  • Dozowanie przebywania przed telewizorem i komputerem

Właściwe żywienie dziecka oznacza jego zdrowie nie tylko w okresie rozwoju, ale także w dorosłym życiu. Dieta w wieku przedszkolnym powinna być oparta na pełnowartościowym programie żywieniowym i musi uwzględniać odpowiednią ilość dobrej jakości podstawowych składników odżywczych t.j. białka, węglowodany, cukry, sole mineralne i witaminy.

Dzieci powinny znać podstawowe zasady prawidłowego odżywiania się, mieć świadomość co to znaczy zdrowe odżywianie, dlaczego należy się zdrowo odżywiać. Powinny wiedzieć, że zdrowo odżywione dziecko mniej choruje, ma dużo energii, jest sprawne fizycznie itp. I że powinno starać się przestrzegać zasad zdrowego żywienia.

Żywność naturalna bogata w substancje odżywcze potrzebne rozwijającemu się dziecku. Produkty naturalne są najlepiej przyswajalne przez nasz organizm. Produkty wysokoprzetworzone tracą na wartości odżywczej i są uzupełniane przez dodawanie tzw. sztucznych witamin. Te wszystkie substancje dodatkowe nie są obojętne dla organizmu i mają negatywny wpływ na zdrowie i rozwój dzieci. Dlatego w obecnych czasach jest dużo alergików, osób otyłych, dzieci z zaburzoną koncentracją i nadpobudliwością.

Dzieci w wieku przedszkolnym uczą się poprzez naśladowanie rodziców, nauczycieli oraz innych dzieci. Należy przełamywać opory dzieci, indywidualne upodobania smakowe. Należy zachęcać dzieci do spożywania, nie zmuszać. Zachęcać do eksperymentowania z nowymi smakami, potrawami.

Wszystkie zmiany powinny być wprowadzane w sposób stopniowy i spożywane w przyjaznej atmosferze.