ĆWICZENIA SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ
I.Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej:
- chodzenie, bieganie,
- podskoki i skoki obunóż i na jednaj nodze,
- zeskoki,
- czołganie się,
- ćwiczenia równoważne,
- ćwiczenia rąk,
- chwyty i rzuty itp.
II.Wykonywanie czynności samoobsługowych.
III. Ćwiczenia manualne:
- Nawlekanie korali.
- Przewlekanie sznurowadła, sznurka.
- Wyginanie z drutu.
- Szycie, wyszywanie.
- Wycinanie nożycami.
- Składanki papierowe, wydzieranki.
- Naklejanie.
- Ulepianie z gliny, masy solnej, plasteliny, ciastoliny, modeliny.
- Ugniatanie kul z papieru.
- Układanki typu konstrukcyjnego.
- Gra na instrumentach muzycznych
- IV.Ćwiczenia sprawności grafomotorycznej (usprawniają rękę, przygotowują do nauki pisania, usprawniają grafikę i tempo pisania). Ogólne wskazówki dotyczące prowadzenia ćwiczeń:
- ćwiczenia powinny rozwijać:, wiarę dziecka we własne siły oraz motywację do pracy,
- początkowo rysujemy na dużych płaszczyznach powierzchni np. na
papierze pakowym, później wykorzystujemy kartki bloku
rysunkowego a następnie zeszyt rysunkowy,
- na początku używamy pędzli, kredy, węgla, flamastrów, później
kredek świecowych, ołówkowych,
- ważne jest malowanie dłońmi, palcami,
- uczymy rysowania linii pionowych później poziomych, skośnych,
następnie wprowadzamy koło (rysując je w kierunku przeciwnym
niż ruch wskazówek zegara), falistą linię, półkola i linię łamaną,
- rysujemy zgodnie z kierunkiem pisania od lewej ku prawej stronie
- karty,
- rysujemy linię ciągiem,
- przechodzimy od wzorów dużych do małych,
- ćwiczenia powtarzamy wielokrotnie, by wytworzyć trwałe ślady,
- utrzymujemy: zabawowy charakter ćwiczeń, różnorodność ćwiczeń,
- obserwujemy dziecko, notujemy w zeszycie obserwacji co dziecku
sprawia trudność, które czynności wykonuje sprawnie.
- Ćwiczenia rozmachowe mięśni rąk.
- Malowanie dłonią, palcami, patykiem, kredą, pędzlem na dużych powierzchniach płaszczyzn.
- Zamalowywanie całych powierzchni.
- Malowanie dużych okrągłych form: balony, piłki... (w powietrzu, na tablicy, na kartonie).
- Łączenie kreską wyznaczonych uprzednio punktów.
- Pogrubianie konturów rysunku pędzlem, pisakiem, ołówkiem.
- Wypełnianie konturów rysunków.
- B. Ćwiczenia mięśni dłoni i palców wykonywane na małych
przestrzeniach.
- 1. Wypełnianie pisakami, kredkami konturów rysunków (książeczki do
kolorowania, stemple, kontury powstałe z obrysowanych szablonów):
- zamalowywanie,
- kreskowanie,
- wypełnianie linią ciągła pionową, poziomą, ukośną, falistą.
- 2. Pogrubianie konturów.
- 3. Kopiowanie rysunków (kalka: maszynowa, techniczna).
- 4. Kolorowane według instrukcji.
- 5. Kolorowanie według wzoru.
- C. Ćwiczenia ruchów pisarskich.
- 1. Obrysowywanie szablonów (wewnętrznych, zewnętrznych).
- 2. Szlaczki:
- w liniaturze szerokiej, później odpowiadającej liniaturze zeszytu,
- według wzoru cały czas widzianego,
- według wzoru eksponowanego krótko,
- według własnego pomysłu.
- 3. Łączenie punktów wyznaczających rysunki;
- 4. Rysowanie na papierze kratkowanym.