"Mali Odkrywcy"
Koło Przyrodniczo-Ekologiczne
„Ważne jest, by nigdy nie przestać pytać!”
Albert Einstein
Pomysł stworzenia Koła Przyrodniczo – Ekologicznego „Mali odkrywcy”
powstał w odpowiedzi na potrzeby „młodych naukowców”
zasypujących nauczyciela pytaniami:
Dlaczego? Jak to się dzieje? Skąd się to bierze?
W opracowanym przeze mnie planie pracy Koła ujęłam zajęcia
w formie ciekawych doświadczeń i eksperymentów
o charakterze badawczym, dające namiastkę
pracy przyrodnika – naukowca.
Dzięki stosowaniu metod obserwacyjnych i doświadczeń
dzieci najlepiej przyswajają i rozumieją
nowe treści poznając je w sposób twórczy, aktywny, gdyż angażują
w ten proces różne zmysły. Podczas zajęć dzieci samodzielnie będą
wykonywać proste doświadczenia, określać ich wyniki i formułować wnioski.
Poruszane zagadnienia i omawiane treści przyrodniczo-ekologiczne
przyporządkowane są czterem tematom przewodnim:
Gleba, Rośliny, Woda, Powietrze.
Joanna Biel-Parzymięso
D O Ś W I A D C Z E N I A:
Dośw. 1: PRZYGOTOWANIE PREPARATU Z KOMÓREK Z CEBULI
Dośw. 2: WIEK DRZEWA
Dośw. 3: SKŁAD GLEBY
Dośw. 4: ORGANIZMY W GLEBIE
Dośw. 5: ROZKŁAD ODPADÓW W GLEBIE
Dośw. 6: KWAŚNA WODA
Dośw. 7: CZY MOŻNA POZYSKAĆ WODĘ Z ZIEMI?
Dośw. 8: DROGA WODNA W ŁODYDZE ROŚLINY
Dośw. 9: ZAMARZANIE WODY. SÓL JAKO PRZECIWZAMRAŻACZ
Dośw. 10a: CO SIĘ DZIEJE KIEDY SÓL ROZPUSZCZA SIĘ W WODZIE?
Dośw. 10b: ILE SOLI ZMIEŚCI SIĘ W SZKLANCE WODY?
Dośw. 11: CZY MOŻNA ZNISZCZYĆ KROPLĘ WODY SZPILKĄ? NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE cz. 1
Dośw. 12: CZY SPINACZ BIUROWY MOŻE PŁYWAĆ NA WODZIE? NAPIĘCIE POWIERZCHNIOWE cz. 2
Dośw. 13: CZY TYLKO WODA DECYDUJE O TYM, ŻE PRZEDMIOT TONIE W WODZIE?
Dośw. 14: CZY DESZCZÓWKA JEST TAK CZYSTA JAK WODA PITNA Z WODOCIĄGU?
Dośw. 15: CZY MOŻNA ODZYSKAĆ ROZPUSZCZONY CUKIER?
Dośw. 16: KONSTRUUJEMY MINIATUROWY MODEL OBIEGU WODY W PRZYRODZIE
Dośw. 17: CZY WOKÓŁ NAS COŚ JEST?
Dośw. 18: CZY POWIETRZE MOŻNA ZOBACZYĆ?
Dośw. 19: CZY POWIETRZE JEST LŻEJSZE OD WODY?
Dośw. 20: CZY POWIETRZE MOŻNA SPALIĆ?
Dośw. 21: CZY PUSTA BUTELKA NADMUCHA BALON?
Dośw. 22: CO TRZYMA KARTKĘ?
Dośw. 23: JAK ZMIENIA SIĘ CIŚNIENIE POWIETRZA? KONSTRUUJEMY BAROMETR
Dośw. 24: JAK ZMIERZYC SIŁĘ WIATRU? KONSTRUUJEMY WIATROMIERZ
Dośw. 25: JAK WYHODOWAĆ NOWĄ ROŚLINĘ LUB DRZEWO?
Dośw. 26: CZY TRAWA FARBUJE PAPIER? DO CZEGO ROŚLINOM POTRZEBNY JEST CHLOROFIL?
Dośw. 27: CHMURA W BUTELCE
Dośw. 28: JAK WODA PRZECHODZI ZE STANU STAŁEGO W STAN CIEKŁY?
Dośw. 29: CZY TEMPERATURA W CIENIU I W SŁOŃCU JEST TAKA SAMA?
Dośw. 30: CZY OTACZAJĄCE NAS POWIETRZE JEST CZYSTE?