Kącik terapii ręki
Głównym celem prowadzonych zajęć jest wspieranie dzieci w codziennych czynnościach związanych z małą motoryką, w tym także z nauką pisania. Zaproponowane przeze mnie zabawy i ćwiczenia mają sprawiać dziecku radość, przyjemność, zadowolenie, rozwijać kreatywność, wzmacniać pewność siebie, a także zapobiegać potencjalnym trudnościom oraz eliminować nieprawidłowe przyzwyczajenia.
Dziecko, aby osiągnęło najwyższy poziom aktywności wymagający użycia rąk, powinno posiadać odpowiednie napięcie mięśniowe, kontrolę posturalną, rozwiniętą koordynację bilateralną i lateralizacją oraz właściwy poziom percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej.
Ćwiczenia fizyczne i zabawy ruchowe dostosowane do możliwości i preferencji dziecka, wzmacniają mięśnie kręgosłupa, zwiększają szansę na prawidłowe posługiwanie się kończynami górnymi i wpływają na precyzję ruchów potrzebnych w codziennym życiu.
Realizowane w grupie niżej zaproponowane aktywności, to tylko niektóre formy wspomagania zdolności manualnych dzieci. Na sprawność motoryczną ręki składa się wiele etapów przygotowawczych, które dziecko musi osiągnąć, aby stało się samodzielne i gotowe do podjęcia nauki w szkole.
Katarzyna Krząścik
6. Ćwiczenia wspomagające czynności manipulacyjne.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
-nawlekanie, kasztanów, żołędzi, jarzębiny na sznurek
-przewlekanie wstążek, drucików kreatywnych przez dziurki w durszlaku
-owijanie kredki sznurkiem, drucikiem, wstążką, włóczką
-robienie kulek z gazety, ręcznika papierowego
-zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków, kartonów, pudełek itp.
5. Ćwiczenia doskonalące percepcję czuciową.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
-zabawy z czołganiem się
-zabawy z siłowaniem się, np. przeciąganie liny, walka kogutów
-zabawy na czworakach, przenoszenie przedmiotów na plecach, berek
-zabawy z piłkami, np. rzuty, toczenie
-,,masażyki" np. w postaci głaskania, ugniatania, ucisków
-,,robienie naleśnika"- zwijanie w koc
-odgadywanie nazw przedmiotów schowanych w worku
-zabawy z masami np. plasteliną, ciastoliną, gliną
4. Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
-układanie puzzli
-gra w domino (obrazkowe, literkowe)
-opisywanie otaczającej rzeczywistości np. podczas spacerów, wycieczek
-wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu na zasadzie pyta rodzic odpowiada dziecko i odwrotnie
-przerysowanie prostych figur i kształtów np. trójkąt, kwadrat
-układanie przedmiotów po lewej i po prawej stronie np. stołu, kartki- prosimy dziecko, aby po lewej stronie ułożyło czerwone klocki, a po prawej zielone klocki
-zabawy polegające na naśladowaniu ruchów np. kalambury, naśladowanie zwierząt
3. Ćwiczenia w zakresie przekraczania linii środkowej ciała.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
- zabawa „Samolot” – siad w rozkroku, dotykanie ręką przeciwnej stopy
-zabawa z przyczepianiem i zdejmowaniem spinaczy pościelowych do ubrania w okolicach różnych stawów, dziecko przyczepia i ściąga przeciwną ręką
-krążenie ramionami przed sobą rysując w powietrzu przecinające się koła
2. Ćwiczenia doskonalące równowagę.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
-skoki na jednej nodze
-jazda na hulajnodze
-huśtanie dziecka na wyprostowanej nodze
-stanie w pozycji bociana i jaskółki
-chodzenie po kamieniach
-zabawa w posąg – stanie w bezruchu w wybranej pozycji przed lustrem
1. Ćwiczenia doskonalące stabilizację posturalną i stabilizację obręczy barkowej.
Propozycje zabaw z dzieckiem:
-rzucanie piłki - w parze z rodzicem
-odbijanie, uderzanie piłki o podłogę
-podbijanie balona jedną ręką, następnie na zmianę prawą- lewą
-chodzenie na rękach (dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi – początkowo za uda, następnie w okolicy kolan)
-siłowanie się z rodzicem, rodzeństwem na obie ręce
-rysowanie kół w powietrzu oburącz, następnie raz jedną, raz drugą ręką
-rysowanie, malowanie na dużych powierzchniach (np. kartonie przypiętym do ściany) w pozycji stojącej