Kącik terapii ręki

Głównym celem prowadzonych zajęć jest wspieranie dzieci w codziennych czynnościach związanych z małą motoryką, w tym także z nauką pisania. Zaproponowane przeze mnie zabawy i ćwiczenia mają sprawiać dziecku radość, przyjemność, zadowolenie, rozwijać kreatywność, wzmacniać pewność siebie, a także zapobiegać potencjalnym trudnościom oraz eliminować nieprawidłowe przyzwyczajenia.

Dziecko, aby osiągnęło najwyższy poziom aktywności wymagający użycia rąk, powinno posiadać odpowiednie napięcie mięśniowe, kontrolę posturalną, rozwiniętą koordynację bilateralną i lateralizacją oraz właściwy poziom percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej.  

Ćwiczenia fizyczne i zabawy ruchowe dostosowane do możliwości i preferencji dziecka,  wzmacniają mięśnie kręgosłupa, zwiększają szansę na prawidłowe posługiwanie się kończynami górnymi i wpływają na precyzję ruchów potrzebnych w codziennym życiu.  

Realizowane w grupie niżej zaproponowane aktywności,  to tylko niektóre formy wspomagania zdolności manualnych dzieci. Na sprawność motoryczną ręki składa się wiele etapów przygotowawczych, które dziecko musi osiągnąć, aby stało się samodzielne i gotowe do podjęcia nauki w szkole.

Katarzyna Krząścik

6. Ćwiczenia wspomagające czynności manipulacyjne.

Propozycje zabaw z dzieckiem:

-nawlekanie, kasztanów, żołędzi, jarzębiny na sznurek

-przewlekanie wstążek, drucików kreatywnych przez dziurki w durszlaku

-owijanie kredki sznurkiem, drucikiem, wstążką, włóczką

-robienie kulek z gazety, ręcznika papierowego

-zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków, kartonów, pudełek itp.

 m1 m2 m3 m4 m5 m6 m7 m8

 

5. Ćwiczenia doskonalące percepcję czuciową.

Propozycje zabaw z dzieckiem:

-zabawy z czołganiem się

-zabawy z siłowaniem się, np. przeciąganie liny, walka kogutów

-zabawy na czworakach, przenoszenie przedmiotów na plecach, berek

-zabawy z piłkami, np. rzuty, toczenie

-,,masażyki" np. w postaci głaskania, ugniatania, ucisków

-,,robienie naleśnika"- zwijanie w koc

-odgadywanie nazw przedmiotów schowanych w worku

-zabawy z masami np. plasteliną, ciastoliną, gliną

 pc1 pc2 pc3 pc4 pc5 pc6 pc7 pc8 pc9 pc10 pc11 pc12jpg

4. Ćwiczenia doskonalące percepcję wzrokową. 

Propozycje zabaw z dzieckiem:

-układanie puzzli

-gra w domino (obrazkowe, literkowe)

-opisywanie otaczającej rzeczywistości np. podczas spacerów, wycieczek

-wyszukiwanie elementów na obrazku lub w otoczeniu na zasadzie pyta rodzic odpowiada dziecko i odwrotnie

-przerysowanie prostych figur i kształtów np. trójkąt, kwadrat

-układanie przedmiotów po lewej i po prawej stronie np. stołu, kartki- prosimy dziecko, aby po lewej stronie ułożyło czerwone klocki, a po prawej zielone klocki

-zabawy polegające na naśladowaniu ruchów np. kalambury, naśladowanie zwierząt

pw1 pw2pw3 pw4 pw5 pw6 pw7 pw8 pw9 pw10 pw12 pw13

3. Ćwiczenia w zakresie przekraczania linii środkowej ciała.

Propozycje zabaw z dzieckiem:

- zabawa „Samolot” – siad w rozkroku, dotykanie ręką przeciwnej stopy

-zabawa z przyczepianiem i zdejmowaniem spinaczy pościelowych do ubrania w okolicach różnych stawów, dziecko przyczepia i ściąga przeciwną ręką

-krążenie ramionami przed sobą rysując w powietrzu przecinające się koła

pl1 pl3 pl4 pl5 pl6 pl7 pl8 pl9 

2. Ćwiczenia doskonalące równowagę.

Propozycje zabaw z dzieckiem:

-skoki na jednej nodze

-jazda na hulajnodze

-huśtanie dziecka na wyprostowanej nodze

-stanie w pozycji bociana i jaskółki

-chodzenie po kamieniach

-zabawa w posąg – stanie w bezruchu w wybranej pozycji przed lustrem

r1 r2 r3 r4 r5 r6 r7 r8 r9 r10 r11 r12 r13 r14 r15 r16 r17

 

1. Ćwiczenia doskonalące stabilizację posturalną i stabilizację obręczy barkowej.

 Propozycje zabaw z dzieckiem:

-rzucanie piłki - w parze z rodzicem

-odbijanie, uderzanie piłki o podłogę

-podbijanie balona jedną ręką, następnie na zmianę prawą- lewą

-chodzenie na rękach (dziecko chodzi na rękach, rodzic trzyma za nogi – początkowo za uda, następnie w okolicy kolan)

-siłowanie się z rodzicem, rodzeństwem na obie ręce

-rysowanie kół w powietrzu oburącz, następnie raz jedną, raz drugą ręką

-rysowanie, malowanie na dużych powierzchniach (np. kartonie przypiętym do ściany) w pozycji stojącej

sp1 sp2 sp3 sp4 sp5 sp6sp7 sp8 sp9 sp10 sp11 sp12 sp13 sp14